Våre erfaringer med Joomla! publiseringssystem

Sotra Sjakklubb har basert nettsidene våre på Joomla! publiseringssystem siden august 2007. Opprinnelig brukte vi versjon 1.0, som vi oppgraderte i oktober 2009 til versjon 1.5.

Hva kreves for å kjøre et Joomla!-nettsted?

For å kjøre et nettsted basert på Joomla! trenger vi

• Plass på en web-server som tillater kjøring av PHP-skripts og tilbyr en MySQL-database
  • Joomla! skriptsamling med enkelte utvidelser.
  • Nettleser og et FTP-klientprogram

Nyttige tillegg

• Bilderedigeringsprogam
  • Andre programmer for å lage spesielle sider, f.eks. Chessbase, TurneringsService, regneark, tekstbehandler.
  • Intern web-server på egen datamaskin for utvikling og testing

Bakgrunnskunnskaper

For å skrive og publisere en artikkel trenger man ikke stort utover generelle dataferdigheter, som å manøvrere gjennom filkataloger og lokalisere/velge filer.

Dersom man skal foreta tilpasninger av designmalen, krever dette litt kjennskap til HTML-koding og CSS (Cascading Style Sheets). Her trenger man gjerne samtidig å lage nye grafikk for logo.

Web-serveren

Sotra Sjakklubb leier serverplass på et stort dansk webhotell som kaller seg one.com. Her får vi et eget domene, 3 GB serverplass og ubegrenset nettrafikk, mulighet for å kjøre bl.a. PHP-skripts, en MySQL-database og oppkoplingsmulighet via FTP for noen få hundrelapper i året. Dessuten kan vi opprette e-postadresser til bruk for klubben.

Joomla! skriptsamling

Joomla! er fri programvare som er gratis å anskaffe og bruke (det er forøvrig PHP og MySQL også, som Joomla! er basert på). Den greieste versjonen for bruk til et norsk nettsted lastet vi ned fra Joomla! i Norge, her tilbys en versjon i norsk oversettelse og med norske eksempeldata.

Det er laget en stor mengde utvidelser for Joomla! og disse er samlet på en egen sideJoomla!'s offisielle nettsted. De viktigste som vi benytter er

Alle disse er ikke-kommersielle tillegg som er gratis tilgjengelig.

Nettleser og FTP-klientprogram

Mozilla sin nettleser, Firefox, er vårt klare førstevalg når vi skal skrive og redigere artikler. Denne følger web-standardene på en god måte, og gir det beste resultatet når man skal klippe og lime innhold mellom artikler.

Et god, rask og gratis FTP-klient er FileZilla.

Nyttige tillegg

Når vi tar bilder med et digitalt kamera, bruker vi som regel den høyeste oppløsningen som kameraet kan tilby. Men når disse skal vises på en nettside må de skaleres ned slik at de tilpasses skjermoppløsning. Til dette trenger vi et bilderedigeringsprogram. Et godt gratisprogram her er GIMP (GNU Image Manipulation Program).

En intern webserver er svært nyttig når man skal sette opp et nytt nettsted, og teste ut oppgraderinger og ny funksjonalitet. Vi bruker XAMPP 1.7.1 til dette formålet. NB! Ikke bruk nyere versjoner enn dette til å kjøre Joomla! på. XAMPP versjon 1.7.2 inneholder en nyere versjon av PHP som foreløpig ikke er støttet av Joomla!

Designmaler

Nettstedets utseende er definert i et eget filsett som samlet utgjør en designmal (template). Man kan bytte ut slike designmaler i en enkel operasjon, og slik endre nettstedets grafiske uttrykk. Vi har valgt en bred designmal for å få plass til å vise turneringstabeller på en god måte.

En stor mengde slike templates er samlet på joomla24.com. De krever litt tilpasning og man må kunne litt HTML-koding og litt kjennskap til CSS for å gjøre dette selv. Dette kan man imidlertid lære seg på w3schools.com.