Årsberetning for 1994

Styret har bestått av følgende personer:

Leder Terje Leifsson (på valg)
Kasserer Oddbjørn Hagen (på valg)
Materialforvalter Frode Blomberg (på valg)
Styremedlem Asbjørn Nordanger (på valg)

Sotra Sjakklubb har i året 1994 avholdt vårturnering (Berger) i sjakk, inndelt i 2 grupper.
I gruppe A vant Hans-Jørgen og Vidar (delt 1. plass), Asbjørn på 3.
I gruppe B kom Frode på 1. plass, John på 2. plass og Reidar på 3.

Årsmesterskapet avholdes som kjent i en gruppe (Monrad), og her vant Asbjørn knepent foran Hans-Jørgen, og med Frode på 3. plass.

Vi har også hatt hurtigsjakkturnering med Asbjørn som vinner, Terje på 2. plass og Vidar på 3. Ellers har det vært avviklet lynmesterskap med Asbjørn på topp med 17 poeng av 17 mulige, Hans-Jørgen på 2. plass med 15 poeng og John på 3. med 13,5 poeng.

Videre har det vært avviklet et arrangement med David Bronstein på Vestkanten, samt "Bronstein Cup 1994" som ble avholdt på Sotra videregående skole med inviterte spillere fra Hordaland. Her fikk Asbjørn Nordanger en 2-plass.

Videre har sjakken og Sotra Sjakklubb gjennom Bronsteins besøk vært "på luften" i Radio 1, samt Radio Sotra.

Her fikk vi også arrangert simultansjakk i klubben mot alle medlemmene med Bronstein som spilte remis om verdensmesterskapet i 1951!!

Pressedekningen i forbindelse med Vestkantarrangementet var godt, med annonser i Vestnytt, Askøyværingen og Bergens Tidende. Videre hadde Vestkanten et eget vedlegg til Bergens Tidende med stort oppslag om Sotra Sjakklubb og David Bronstein og hans motspiller på Vestkanten, Simen Agdestein. Videre var det lokale oppslag i form av reportasjer i Bergens Tidende samt i Vestnytt som spanderte hele sistesiden på oss.

Vi hadde også et pent oppslag i "Norsk Sjakkblad" om Bronstein, sjakk og Sotra Sjakklubb. Her fikk vi faktisk hederlig omtale av redaktøren i den faste spalten hans. Ikke verst for en ung klubb.

Andre arrangementer:

Sotra Sjakklubb stilte med 6 mann i Bergen Grand Prix avholdt på Nordnes, og Vidar vant sin gruppe!!! (God pr. for Sotra).
Videre hadde Sotra 3 spilleere med i romjulsturneringen i Bergens Schakklub. Her fikk Hans-Jørgen en 8. plass med 4 poeng. Det var tett videre opp, vinneren fik 5 poeng. Solid innsats for klubben utad, Hans-Jørgen!!

Sotra Sjakklubb har fått egne klubbskjorter i året som har gått og disse har blitt delt ut gratis til medlemmene i klubben.

Det har vært avholdt 2 styremøter i året som har gått. Dette kan synes lite, men det har kommet få innspill fra medlemmene, og følgelig har styret tatt opp saker man har ment vært nødvendig for den ukentlige driften av klubben. Vi kan ellers nevne at det har vært ukentlig telefonkontakt mellom alle i styret via formannen.

Det har vært forsøkt å informere muntlig og skriftlig på klubbkvelder uten at medlemsmassen ser ut til å være disiplinert nok til å stoppe sjakklokker eller ta skrivene med seg hjem, så dette ble det slutt på.

Vi har omsider kommet i gang med Sotra Sjakkblad med Rikard Stokke som redaktør. Skal avisen overleve er det en forutsetning at medlemmene kommer med innspill som kan komme på trykk. Rikard har gjort en meget god jobb med avisen.

Det har vært kontakt med Arnold Eikrem som avholder ulike internasjonale mesterskap på Gausdal Høyfjellshotell, vi hadde et møte i Oslo og skisserte et samarbeid. Videre har det vært avholdt et møte med Marsteinen Fjordhotell med tanke på en internasjonal turnering med mulighet for spillere i Hordaland til å delta.

Videre hadde styret et innspill med tanke på et Vestkantarrangement med nåværende juniorverdensmester fra Island, Helgi Ass Gretarson. Dette arrangementet skar seg imidlertid grunnet konflikter i klubben som nok dels beror på misforståelser.

Vi har hatt et arrangement på Sartor Senter. Dette medførte at vi mistet Vestkanten som sponsor grunnet presseoppslag og annonse i Bergens Tidende om dette. Denne pressedekningen var ikke klarert med styret, meningen var sikkert god.

Lagsjakken for 1994 resulterte i 5 poeng for klubben, lagleder var Oddbjørn Hagen. For 1994/95 sesongen er Asbjørn Nordanger lagleder, og det har vært spilt 3 kamper og Sotra har nå 3 poeng av 6 mulige.

Ellers er det søkt om en spilledag nr. 2 for klubben for å ta seg av de yngre medlemmene,samt "familiesjakk" med vafler og kaffe og sosialt samvær.

Skolesjakken har stått stille i året som har gått.

Hva økonomi angår vises det til kopier av revidert regnskap ført av Oddbjørn Hagen.

For Sotra Sjakklubb

Terje Leifson /s

Søk i sotrasjakk.no

Kommende turneringer

Samarbeidspartnere

Sjakk1.no
Alltid åpen. Alltid billig.

Sartor Storsenter
Mer enn 100 butikker
under samme tak.

Vestnytt
lokalavisen for Sotra og Øygarden

Fjell kommune
Vekstkommunen i vest

Skandiabanken
har hatt de mest fornøyde bankkundene 16 år på rad!