Artikkelindeks

Praha Open 2007

Tidlig i januar 2007 dro seks Sotra-spillere til Praha for å delta i den åpne internasjonale turneringen Praha Open. På disse sidene følger nyhetsmeldingene som ble rapportert før, under og etter turneringen.

Praha Open nærmer seg!

24.12.06, Morten L. Madsen

Hele seks spillere fra lille Sotra sjakklubb skal som tidligere publisert på reise til Praha i januar. Da skal de måle krefter mot fremmedspråklige krefter i Praha Open - en stor sjakkturnering som er del av Czech Tour.

Om ikke koffertene er pakket, er i alle fall spenningen begynt å merkes - 18 dager før avreise.

Vidar Garmanslund måtte avstå fra reisen da hans nye jobbsituasjon ikke tillot slike krumspring. Imidlertid har Afshin Alikhani overtatt hans flybillett og vi stiller fremdeles med seks spillere:

Klasse A:

Håvard Holder
Ole Woldseth
Tor Gunnar Nordnes
Morten L. Madsen
Afshin Alikhani

Klasse B:

Berge Frimannslund

Av den foreløpige deltagerlisten ser vi at dette blir en sportslig tøff oppgave, men samtidig er vi våken for at denne turen skal samle mer enn gode sjakklige prestasjoner. Her handler det også om sjakklig og kulturell sosialisering utover det rent kognitive og mestringsmessige som sjakken kan tilby... (Hvem skulle trodd at sjakkspillere tenkte slik?) Foreløpig ser vi at tre spillere fra Masfjorden har tenkt å slå følge fra Norge. Det er Odd Birkestrand, Evy Færøyvåg og Bjørn Benjaminsen. Videre stiller Katrine Tjølsen fra Bergens Schakklubb og Torill Hagesæther (tidligere Hauge Sjakklubb), samt Øyvind Gabrielsen fra Trondheim.

I fjor var det også stor deltagelse fra Norge, med hele 14 deltagere i klasse A.

Som tidligere omtalt har Praha masse annet å by på enn bare sjakk. Landet betegnes blant annet som "Pilsens hjemland". Følget fra Sotra reiser til Praha en dag før turneringen starter og hjem to dager etter. Dette bør gi anledning til ulike utflukter for gjengen fra vest. Strilene satser på å unngå klogger og hvite tennissokker og enkelte er satt i sosial hardtrening før møtet med den urbane storbyen.

Overnattingen blir i tilknytning til Top Hotel Praha, som i hvertfall i følge webpresentasjonen byr på masse spennende fasiliteter!

Vi gleder oss!

Kommentar av Morten L. Madsen, 06.01.07:

Når det gjelder Torill Hagesæther og Øyvind Gabrielsen, skulle ikke de delta i Praha Open, jeg hadde kikket feil. Det var en deltagerliste til en annen turnering på samme side...

Derimot skal de hyggelige Bergensspillerne Geir Ole Aagedal og Øystein Aagedal Skage (far og sønn) spille.

Og været ser ut til å bli bra i det som vanligvis er en kald by i denne perioden. Ankomstdagen er det varslet hele 11 grader! Sjekk mer her hos weather.com! (Til og med 14 januar).